!EgyPharma!
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم

dr.osos
هاميس عبد القادر
Dr.ahmed ali
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Dr.ahmed ali
عضو مشارك
عضو مشارك
Dr.ahmed ali

لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم Empty
مُساهمةموضوع: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالإثنين سبتمبر 14, 2009 7:15 pm

يقول تعالى ولا تواعدهن سرا ألا أن تقولا قولا معروفا صدق الله العظيم من الظواهر الواضحه والمنتشره في المجتمع المصري والتي زادت بتقدم الثوره التكنولوجيه هو لقاء الجنسين والمواعدات وكل وحد ساحب مزه شكل معاه والغريب ان نفس الشخص تلائيه سحب وحده تانيه في تاني يوم ونفض للاولى سألت وحد مره ليه بتعمل كده رد وقال والله هما اربع اضعافنا فلازم كل اسبوع أمشي مع أربعه (هو ماش اء الله وسيم جداا زي مهند تقريبا ) وبصراحه ناس حتئلي مش بالوسامه يا عم حرد وقلك والله مهما يقولوك والله البنت والولد بينظروا للوسامه كأول شيء وأن حاولوا اخفاء ذلك أكبر دليل مهند اللي لو معاك رقم موبايله بس أراهنك اعمل مزاد على رقم موبايله حيوصل المزاد مليون جنيه المهم خلينا في موضوعنا وطبعا اللي يهمني في الموضوع لقاء الجنسين كما سألت شيوخ كتير قالوا حرام حتى لو مخطوبين فما بالك بئا بالمدنيه الزائفه والناس اللي بتروح على البيت ئدام الاهل ويسأل لو سمحت يا عمي هي موجوده هنا الاب يرد تفضل يا بني تاني أوضه على الشمال ويقلك أيه مدنيه وحضاره يعني أحنا يوم منتمدن نتمدن في اسوء حاجه وحاجه بتخالف الشريعه بصراحه انا بكتب اللي جوايا بصراحه لحد يزعل من كلامي المهم لدرجه اني لائيت ناس في رمضان في عز الصيام وقاعدين جنب بعض وفي الروئان ولا فارئه معاهم رمضان ولا غيره عارفين بجد والله محد يزعل قلت في نفسي أنت يلا يا احمد لو خلفت بنت اوأدها زي مالكفار بيعمله احسن متئتلها مستقبلا أصلي دمي حامي جدا لو شفت وحد بس بيبص لوحده قريبتي بخليه يكره اليوم اللي تولد فيه وثانيا أنا معرفش أتحكم في قلب بنتي مثلا لو خلفتها حيقلك يا عم الحب ومش الحب شعور نبيل والله كلام افلام وكدب ومبكلش منه وملاحظ ان مفيش نقابات اليومين دول ولا في دم موضوع يضحك شويه كنت ئاعد في درس ايام الثانويه فدخلت علينا وحده عامله ميك اب بس عالي مووووت بس بت دحيحه والكلام ده كان في رمضان طبعا الست هانم جيه بشعرها فالاستاذ بيسالها معرفتش ترد مالك يا منه الاستاذ بيسالها قالت الصيام تعبني يا أستاذ انا ضحكت بصوت عالى موووت الاستاذ حبيبي طبعا قلي واد يا أحمد مالك حطردك والله وغمزلي طبعا فهم أزاي صايمه وهيا بالمنظر ده طبعا أنا بكلم ناس رايحه كليه واختلاط عايز بئا اعرف رايكم هو لقاء الجنسين ده بالنسبه ليك أيه
هاميس عبد القادر
المراقبة العامة
المراقبة العامة
هاميس عبد القادر

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 15, 2009 1:44 am

حرااام عليك يا دكتور احمد اتكلم هارد عليك اوك بس موضوعك دة عجبنى بس الالفاظ شوية يعنى اتحكم والنوضوع دة انا معاك فى مناقشتة بس افضى بس
dr.osos
عضو مشارك
عضو مشارك
dr.osos

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 15, 2009 2:23 am

ايه يا دوك

انت ولعتها كده ليه

هنا وفى منتدى الرياضة

بس توبيك جامد يا معلم
.......................

اما بالنسبة للموضوع ده فده بيبقى موضوع تمسك بالدين مش اكثر لان مفيش حاجة اسمها

اخلاق من غير دين

يعنى انت مثلا بتقول خايف على بنتك انت لو علمتها وهى صغيرة الحلال والحرام فى الدين

وامرتها بلبس البس اللى يرضى ربها عمرها ما هتفكر تبص لولد حتى لو ملك جمال العالم

اما لو سبتها على راحتها تلبس اللى هى عايزاه وتخرج زى ماهى عايزه وتقول دى البنت

مؤدبة اكيد هيجرفها تيار المجتمع

لان مفيش حاجة بتصمد امام تيارات الفساد الا التمسك بالدين

وتقبل مرورى
Dr/yara
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 15, 2009 6:38 am

الموضوع جامد جداً بصراحه انا مكنتش نويه اعلق بس الموضوع بجد بقى اوفر اوى هو ده اللى شجعنى عموما انا راى ان انت لو ربيت بنتك كويس عمرها مهتعمل حاجه غلط وعارف اللى بيحصل ده بسبب ان مبقاش فيه توعيه (الامن رحمه ربى) يعنى تلاقى الام فى البيت همها الاول الاكل والتنظيف والكلام ده يعنى بس اسأل كده كام واحد منا مصاحب ولده او ولدته وبيحكيلى لو لقيت هتلقيهم يتعدوا على الصوابع لان دلوقتى تحس ان كل واحد عايش مع نفسه الاسر دلوقتى تقريبا ما بيشفوش بعض الا على الغداء حد يسأل ابنه او بنته بتعمل أيه او رايح فين وجى منين وعلى فكرة انا بحمد ربنا انى عيشه فى الصعيد لان الحاجات دى لسه موصلتلناش جامد اوى زى مصر ويارب ما توصل وعلى فكرة هنا اغلبيه الشباب يأما ربنا هديهم ياما ..... وده طبعا بسبب نقص الدين انتم فكرين حصص الدين بتاعت المدرسه وعلى فكره صحيح مهند وسيم بس والله انا عرفت صدفه لما لقيت زميلى بيشتروا صورة واحنا كنل بنصور ورق ان فى واحد تركى بيمثل اسمه مهند والمسلسل انا متهيألى كانت حلقاته كتيره بس انا والله مشفتش منه تقريبا ولا حلقه يمكن لانه اتعلرض فى الدراسه عموما دى كانت حاجه كويسه وسورى لانى طولت عليك
هاميس عبد القادر
المراقبة العامة
المراقبة العامة
هاميس عبد القادر

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 15, 2009 4:06 pm

[b]ما تقلقش انا محضرالك كلام حلو بس قولتلك افضى بس عندك حاجة فى علم النفس تفر الى هتعملة او ناوى تعملة فة بنتك حرااام طيب انا اخواتى كلهم بنات اوك وكلنا مع بابا لحظة بثلنية وعارف كمان كلكم على المنتدى بابا عارف اساميكم كلكم عادى مش شرط اوك وبعدين بنتك فى المستقبل ولا حتى بنت اخوك حتخاف لية علية يعنى اولا البنت اتربت من وهى صغيرة الصح والغلط والحلال والحرام خلاص وانت بتعمل غلط علشان تخاف على بنتك او اليومين دووول بالعكس انا شايفة انا الناس محترمة والله وعادى طيب اقولك حاجة تانية انا العيلة عندنا لنا فيها عرق صعيدى كدة شكل ما تقول صعايدة لكن عندنا واخدين بكل امكانيات التمدن لكن فى حدود الادب والاحترام يعنى مثلا اول مرة اكلم ولاد كان منحوالى فترة صغيرة قبل المنتدى لانى كنت محتاجة حد بجد يفهمنى ويعرفنى فاحتجتلحد هاقول ولد ولا بنت لا اتكلمت وخلاص وع الميل عادى ورحت قولت لابا كنت باحسب هياعرض لانى عارفة تقاليدة كويس لا عادى وقالى اتكلمى فى حدود الى انتى تسمحية لنفسك ولما عملت المنتدى فكرتة كانت مشتركة يعنى انا قولت لناس على الفكرة وهما شجعونى حدااا ولانهم كانت عنهم نفس الفكرة تعاونوا معيا عادى ولما قلت انفذ الى نفذة وتعب معيا فية و دكتور اسلام لحد النهاردة بيتعب علشان المنتدى يكون كدة ومممكن نتكلم لاساعات نشوف اية الى يتنفذ ةاية الى ما يتنفذونشوف نعمل اية وكمان لاانسى دور دكنور مصطغى حافظ كمان لانة حاول يغير حاجات كتير للاحسن وشجعنى بس دة كلة تحت عين ضميرى ثم ضابى وما فيش حاجة اسمها ولد وبنت ومش كل وبنت تكام ولد خلاص ولا العكس بس لازم نكون اسن والمهم بقى الاب والام اولا واخيرااا وشكلك يا دكتور احمد هىيبقى عندك بنات كتير تقبل مرور اختك فى الله سارة وان شاء الله الموضوع دة هيتطور ونخلية موضوع عام وكل يوم هنلقش قية فكرة جديدة وان شاء الله نشوف حل فية [/b]
Dr.ahmed ali
عضو مشارك
عضو مشارك
Dr.ahmed ali

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 15, 2009 4:15 pm

أوك يا دكتور بصراحه كلامك مقنع جدااااااااا
هاميس عبد القادر
المراقبة العامة
المراقبة العامة
هاميس عبد القادر

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 15, 2009 4:24 pm

اه وحاجة كمان عادى الكلام من اجل المعرفة لكن فى حاجة تانية انا رايح اذاكر مع صاحبى ولا صاحبتى دة مرفوض لكن لو فى يوم انا عايزة مثلا خدمة منك او من غيرك هاروح اطلبها بس فية حاجة تانية ممكن واحدة تروح تسال واحد او العكس انت معاك محاضرة كذا يعنى الموضوع الى حد ما مفتوح وش لازم ناخدها كدة حرام او لا انا عارفة ان الاختلاط حرااام لكن انا عن نفسى كانت فكرتى من اسبوعين لا لا لا لكن اما عملت المنتدى عرفت ان الانسان لازم نشوفة علشان نحكم علية ومش بالكلام لكن لالعمال وعلى فكرة مش اى بنت عاملة ميكب هتكون حاجة ولا اى ولد عامل قصة كدة ولاكدة وجينتل هيبقة حاجة يعنى كل واحد وضميرة
Dr.ahmed ali
عضو مشارك
عضو مشارك
Dr.ahmed ali

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 15, 2009 4:32 pm

والله شكرا على كلمه ئصه دي يا دكتور بس في فرق بين القصه اللي بعملها انا والشباب الغلابه والميكب يعني أصل الأهتمام بالشعر سنه نبويه لكن الميكب ده يعني
هاميس عبد القادر
المراقبة العامة
المراقبة العامة
هاميس عبد القادر

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 15, 2009 5:46 pm

انا لو شفت بنت عاملة ميكب اوفر ما تعرفش باعمل فيها اية واولقيت ولد عامل شعرة الحاجات الغريبة دى اى انتو يتعماهوا باضايق ولا ميكب ولا قصات المهم المضمون بس على فكرة السنة على ما اظن والله اعلم ان الشعر يكون متساوى كلة مش سبايسى وحتة يمين وحتة شمال ووالله اعلم انا ماليش دعوة لكن لازم نكون مقتنعين انا احنا نغير انفسنا بس والله باسال نفسى البنت ربنا اده الجمال لية هة تحط ميكب دة بالعكس الميكب لية اختطار على البشرة اولا ثانياا ما تقوليش عادى والله عادى الميكب دة حرية شخصية دى القصات انا اهم حاجة الشخصية ومضمونها وطالما الشخصية بتخضع اولا للضمير دة باحترمة جداا اه صحيح مهند دة والله شكلة مش تمام يعنى الرجل مش بالوسامة لكن بالمفهوم الى ربنا ادهولة الرعاية والعمل ورب الاسرة ويعتبر الرجل اساساا هو الدعامة الاساسية مش بالشكل والله سواء بنت او ولد ااهم حاجة الشخصية والمرة اجاية هكلمك عن تربيتك لبنتك المستقبلية وكمان عن الحب ونشوف الردود
Dr.ahmed ali
عضو مشارك
عضو مشارك
Dr.ahmed ali

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 15, 2009 5:54 pm

بتعملي أيه يا دكتور لو لائيتي بنت عامله ميكب اوفر ارجو الرد هههه وشكرا على ردك بصراحه انتي مقنعه جدااا ان شاء الله نشوفك في أنتخابات الرئاسه القادمه
dr.hanan
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 15, 2009 11:23 pm

بصراحة ياجماعة الموضوع جميل جدا والردود اجمل
بس انا راى ف الموضوع ده ان فعلا لازم يكون ف حدود بين البنت والولد
وع الرغم من انه ف الكلية بيبقى ف اختلاط بدرجة كبيرة
ف ناس بتبقى رافضة المبدا ده
فلوانت ولد مؤدب هتلاقى كتير زيك ممكن تقعد معاهم
يعنى دى مش حجة ان معظم الشباب بيختلطوا
بس بصراحة انا بحترة الولد والبنت المؤدبين
واللى بيرفضوا الموضوع رفض مطلق
يعنى انا اخرى خالص
اسال ولد الدكتور لغى ايه بس طبعا هختار واحد شكله شاطر ويكون متابع مع الدكتور
هاميس عبد القادر
المراقبة العامة
المراقبة العامة
هاميس عبد القادر

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 16, 2009 5:27 am

الولد الشاطر اكلمة اعرف المحاضرة وخلاص والتانى لا والله الى تسمح انفسها تكلم ممكن تكلم الشيطان ويكون معخها بطريقة الادب وطالما كان هناك فكرة تواصل فكرى خلاص اوك اما بالنسبة ولد او بنت يتكلموا هى المحاضرة اية وكدة ما تسال صاحبتها عادى جدااا وزميلها عادى لاننا ممكن نتكلم على اساس اخوة عادى جدااا واظن من افضل واحلى الصدقات فى العالم صداقة البنت والولد عموما مش بالنسبة ليا لان الولد يشوف الموضوع من ناحية والبنت من ناحية تانية والاخر بيكون فية توافق فكرى وهو دة المطلوب وبردة ما نسيش الحكاية كدة عايمة كلى فى اطار ادب واحترام والضمير طالما انت بتعغمل صح لاتخاف ولاتقلق اما يالنسبة لدكتور احمد فى بنتى المستقبلية بس دة على اساس كمان 11 سنة وبنتك تكبر بعد 10 يعنى 21 سنة خلاص اوك سيب الامر لظروفة وبنتك لو كلمتها باسلوب الاب الناجح يعنى الاخ والصديق والاب والحبيب عارف عمر ما بنتك ممكن تكلم حد ولا حتى تبص لحد لان صورة باباها مسيطرة ع8ليها كا كل واسال مجرب
Dr.Mahmoud
مشرف
Dr.Mahmoud

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 16, 2009 2:48 pm

العيب مش فى البنت ولا الولد
العيب فى التربية
لازم نربى الولد والبنت من صغرهم
بس فى ناس من صغرها بتبقى عارفه انه غلط
يعنى عندك العبد لله عمره ماكلم بنت فى حياته
ناس بتقول على متخلف
بس شايف نفسى كده احسن ولا ايه ؟
Dr.ahmed ali
عضو مشارك
عضو مشارك
Dr.ahmed ali

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 16, 2009 4:05 pm

هههههههههههههههه كده أحسن والله يا عم كلامه بيجيب الهم وأسأل مجرب
Dr.Mahmoud
مشرف
Dr.Mahmoud

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 16, 2009 4:07 pm

ده انت دايس بقى فى الموضوع ده
Dr.skybaby
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم   لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 17, 2009 3:28 am

موضوع ما لوش حل خاااااااااااااااااااااااااااااااااالص الصراحة عمري ماشفت ناس بالادب والاحتلرام ده

الصراحة ما شاء الله عليكم ربتا يحميكم يااااااارب
انا الصراحة مش مقتنعة بحاجة اسمهت علاقة بين بنت وولد
وكنت فاكرة ان كل الولاد الي في الجامعة عايزين يكلموا بنا بس الحمد لله لقيت ولاد عاقلين ربنا يهدينا جميعا
والله يا جماعة احنا لو بصينا لحياتنا حنلاقي اخرنا اما جنة واما نار فليه مش نعمل في حياتنا على هذا المبدا حتى ننال الفردوس ان شاء الله ربنا يوعدنا ويوعدكم

لقاءالجنسين بين الرغبه والتحريم
صفحة 1 من اصل 1